BestPracticeID I01BP00058_000001
Utgå ifrån dokumenterad läkemedelsordination
Kategori: |
i. Iordningställande |
Huvudprocess: |
i1. Överföra information |
Process: |
- |
Start: |
Öppna/ta fram ordination |
Slut: |
Har planerat arbetspassets iordningställande. Exempelvis med “att göra lista” med tidpunkter nedskrivna för kommande åtgärder. |
|
KLASS:
- |
Ingen känd ökad risk |
I |
Något ökad risk (eller oklassificerad) |
II |
Måttligt ökad risk |
III |
Påtagligt ökad risk / Känd avvikelse |
|
Risk/Riskhantering
I |
|
Iordningställande: Risk att använda en privat “att göra lista” som enda underlag för iordningställande.
|
|
□ |
Kontrollera alltid mot originalhandling vid etikett-skrivning och iordningställande för att undvika risken för överföringsfel eller utsatt/ändrat preparat. |
|
□ |
En “Att göra lista” får endast användas för att planera sitt arbete, dvs vilka tidpunkter som iordningställande ska utföras. |
| | |
I |
|
Iordningställande: Risk att informationen som behövs vid iordningställande saknas i ordinationen
|
|
□ |
Kontinuerliga infusioner och “sköter själv läkemedel” måste kontrolleras vid patient |
|
□ |
Akuta läkemedel och vid behovsläkemedel kräver närvaro vid patient för att bedöma behovet. Planering och iordningställande ska ske av patientansvarig sjuksköterska. |
| | |
I |
|
Iordningställande: Elektroniska hjälpmedel saknas för detta moment.
|
|
□ |
Sträva efter utveckling av dessa. |
| | |
Riskacceptans
Video/Bild
Bakgrund
Kopplade BestPracticeID
Referenser
HSLF-FS 2017:37 Ordination och hantering av läkemedel i hälso- och sjukvården |
länk |
Läkemedelsverket, Säkrare ordination och läkemedelshantering till barn – ett kunskapsdokument |
länk |
Aktuell version
Uppdaterad: |
2019-01-14 |
Manusförfattare: |
Lisa Morota, Karolinska Universitetssjukhuset (2018-02-01) |
Faktagranskare: |
Projektgrupp Best Practice 2017/18 () |
Historik
Version | Datum |
000001 |
2019-01-14 |